Zeeuws meisje

26-01-2014

De taal op een website valt onder de Wet van Zeeuws Meisje: geen woord teveel, hoor. Hoe korter je schrijft des te beter. Langdradigen zijn de verliezers en schrappers de winnaars. Weblezers zien graag zo weinig mogelijk woorden. Veel mensen willen eerst een context schetsen. Dat is leuk voor een naslagwerk over internet, maar overbodig in het moderne digitale verkeer. We willen to-the-point informatie. Inleidingen schrappen we, volzinnen gooien we overboord en argumenten… tja, die belanden ook vaak in de prullenmand.

Wat blijft er dan nog voor tekst over? Feitelijkheden.

Als je bijvoorbeeld tassen verkoopt, dan volstaat de afbeelding van een tas en de prijs. Eventueel vermeld je nog een actie, bijvoorbeeld: oktoberactie, bijpassende sjaal gratis!

Geef op een website zo kort mogelijk weer wat de klant wil weten: een prijs, een handleiding, een bestelmethode of een productoverzicht. En als het om sfeer gaat? O, je hebt een kapperszaak. Laat fotografie en vormgeving de sfeer bepalen met hier en daar een korte tekst. Houd het verder zakelijk en (daar zijn we weer) to-the-point.

Tip

Bekijk jouw teksten nog eens kritisch op je site. Wat kun je nog schrappen? Als er een foto van een paar schoenen staat, hoeft er niet bij te staan dat dit schoenen zijn. Kijk ook naar het totaalplaatje. Hoe komt dit op de lezer over? Vindt hij snel wat hij moet vinden? Waar moet nog een woordje bij en vooral waar kan het nog een woordje minder?